Organising sewing patterns

Pattern organising 101

Eén van mijn grootste uitdagingen bij het naaien: alles op orde houden. Telkens wanneer ik een project heb afgerond, zorg ik dat mijn zolderke weer helemaal proper is. Alles netjes in de kast, mijn machines netjes afkuisen en daarna overal goed stofzuigen. Vooral sinds ik mijn overlock heb is dat echt nodig, daar komen veel “plushkes” vanaf. Het moeilijkste was het organiseren van mijn patronen. In het begin dacht ik “no problemo”, ik stop die in van die plastic mapjes en dan in een ringmap et voilà! Geen strak plan, want wanneer mijn patronen begonnen te vermeerderen, schoof er al eens iets uit zo’n mapje en het zag er gewoon niet netjes en overzichtelijk uit. Ziehier mijn oplossing:

Ik bestelde bij Hema C4 enveloppen (dat is eigenlijk gewoon om papier van A4-formaat in te krijgen). Ik kocht 100 enveloppen voor net geen 20 euro, dus dat viel heel goed mee. Natuurlijk heb ik er nog een heel aantal over nu, maar da’s goed voor wanneer er nog patroontjes bijkomen.
Ik vind mijn handschrift niet mooi genoeg, dus besloot in Word labels te maken met een foto (10×6,5 cm), naam, maat en eventueel meer info. Hier is het documentje dat ik gebruikt heb, met 2 voorbeeldjes in. Een paar uurtjes werk voor al mijn patronen, maar zooooooo de moeite! Na alles schoon uit te snijden en mooi met een washi-tape af te werken, was ik natuurlijk zeer blij met het resultaat.

Patronen

 

7 gedachtes over “Organising sewing patterns

  1. Leuk idee! Ik heb zo van die doorzichtige enveloptassen die je ook in een ringmap kunt steken. Ik gebruikte ze voor lesmateriaal, maar ik denk dat ik een nieuwe bestemming voor die dingen gevonden heb. 😀

  2. Heel goed idee, had oorspronkelijk hetzelfde plan met doorzichtige mapjes in een ringmap, maar dat lukt hier ook al lang niet meer… Voor de mensen die nog enveloppen moeten kopen, heel goedkoop bij Action 10 voor 79 cent! 🙂

  3. Echt leuk ideetje! Ben vandaag ook enveloppe gaan halen.. dus volgende week in maak ik er eens werk van! Washi-tape heb ik ineens ook genoeg gekocht ;-)!

    1. Ik stop de mijne in een doos van Ikea waar ze net rechtop in passen. Heel makkelijk om iets terug te vinden. In principe kan elke doos waar de enveloppen inpassen 🙂

Geef een reactie

